menu

Potrzebuję nowej strony www – co dalej?

Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz prowadzić własny biznes, lub prowadzisz go od pewnego czasu, jakimś cudem nie posiadając własnej strony internetowej, odpowiedź na pytanie “Czy potrzebuję nowej strony www” brzmi: tak, potrzebujesz.

Dlaczego? Dlaczego nie wystarczy mi sam profil w social media? Jeśli się waham, to jakie są argumenty za posiadaniem strony internetowej?

🌐 Nowa strona www
ma za sobą kilka ważnych powodów:

  1. Wizerunek – dobrze zaprojektowany portal tworzy obraz profesjonalisty w oczach odbiorców – klientów i partnerów biznesowych!
  2. Komunikacja – masz możliwość skontaktowania się z odbiorcami w taki sposób, w jaki chcesz – formularze, czaty, kwestionariusze, sekcja pytań i odpowiedzi, komentarze pod wpisami na blogu – każde z tych pól ma jedno, jedyne zadanie – rozwiązać problem klienta, który trafia do Ciebie z konkretnym zapytaniem, a gdy Ty pomożesz mu w ważnej sprawie – zgadnij co – jest spora szansa, że do Ciebie wróci!
  3. Przyciąganie nowych klientów – strona jest metą dla ludzi, którzy szukają świadczonych przez Ciebie usług lub oferowanych produktów. Na własnej stronie możesz zaprezentować im to, co chcesz. Jeśli nie posiadasz witryny, i przekierujesz swoich klientów np. na profil w social media, zgubisz ich uwagę o wiele szybciej – pomyśl, iloma bodźcami zostaną znowu zaatakowani, wchodząc na Facebooka czy Instagrama, gdzie konkurujesz z setkami innych profili, a ponadto z reklamami, memami i zdjęciami kotów.
  4. Kierowanie ruchu z reklam na stronę – Każda reklama ma jakiś cel, czy będzie to zwiększenie sprzedaży, czy budowa świadomości marki, wielokrotnie konieczne okaże się skierowanie gdzieś klienta, który zaciekawiony naszą reklamową kreacją, będzie chciał kliknąć i dowiedzieć się więcej – w końcu na reklamie zmieścimy tylko ograniczoną ilość treści. Wtedy strona otwiera nam pole do popisu – tutaj już możemy w pełni i ostatecznie zachęcić do zakupu.
  5. Pełna kontrola nad treścią – prowadząc wyłącznie profil w social media, Twój los jest zależny od administracji portali, na których posiadasz konta. Strona www oferuje Ci pełną kontrolę nad swoją treścią. Prosty przykład? Jasne! Facebook wprowadził kilka lat temu reakcje, dołączając kilka opcji do popularnego “Lubię to” – niektórym firmom nie spodobało się, że użytkownicy mogą nagle reagować negatywnie na ich wpisy, przykładowo używając wyśmiewającej lub smutnej emotki, gdy kiedyś reagowali tylko Ci, co dosłownie lubili post. Posiadając własną stronę nie jesteś narażony na niezależne od Ciebie czynniki, i kontrolujesz każdy aspekt budowania relacji z klientem.

Ok, można by tak wymieniać i wymieniać, ale tyle chyba wystarczy. Jeśli nawet do tego momentu wahasz się jeszcze, to teraz odpowiedź jest już chyba jasna:


Nie masz strony www = potrzebujesz jej
Masz przestarzałą stronę www = potrzebujesz nowej

I co dalej? Co muszę mieć i wiedzieć, jeśli chcę założyć nową stronę internetową?

1. Cel 🚀

I nie mówimy o zrzuceniu 5 kg do wakacji! Strona to element wizerunku Twojej firmy, marki lub produktu, i jak każdy jego element, musi posiadać konkretny cel. Jeśli jesteś już na etapie myślenia o stworzeniu witryny, pewnie masz już w głowie jego zalążek – w końcu chcąc założyć stronę mamy już jakieś pojęcie, do czego by ona miała służyć. Brzmi poważnie i ciężko? Wcale takie nie jest. Pod cel należy dostosować każdy element portalu. Co może więc nim zostać?

  1. Zwiększenie sprzedaży – Twoja strona internetowa może być świetnym narzędziem do sprzedaży w Internecie. Sklepy internetowe pozwalają na ogromną łatwość dokonywania zakupów. Jeśli naszym celem jest zwiększenie sprzedaży, strona www powinna w łatwy i czytelny sposób przedstawiać dostępne produkty oraz je opisywać.

    Nie skupiaj się na tym, że masz już Allegro i OLX, a Twoje produkty się sprzedają – własny sklep zwiększa Twoją wiarygodność, a każdy dobry przedsiębiorca Ci powie, że powinieneś mieć i korzystać z jak największej liczby dostępnych kanałów sprzedaży.

Jak zrealizować ten cel?
Przede wszystkim – strona nie może stawiać barier. Jeśli nasza strona nie jest atrakcyjna wizualnie, potencjalny klient może wybrać tę, która spodoba mu się bardziej. Jeśli strona ładuje się 10 sekund po każdym zaznaczeniu opcji filtrowania produktów, klient również może poczuć frustrację i dokonać zakupu gdzie indziej. Jeśli nasza strona nie wyświetli się dobrze na telefonie i rozjedzie na pół, a klient chce dokonać zakupu ze smartfona, również jesteśmy w kropce.

Dobra strona sprzedażowa to strona poprawna pod każdym względem – szybkości działania, wykonania, wyglądu, UX designu (projektowania doświadczeń użytkownika), responsywności i bezpieczeństwa.

nowej strony www

To wieczne ładowanie strony po wybraniu jakiejś opcji, albo brak opcji koloru jak szukasz akurat tylko białych butów…

  1. Budowa zasięgu – Jedno z podstawowych zadań każdej strony. Dotarcie do innych jest niezbędne w tworzeniu świadomości marki. Ktoś kiedyś nawet powiedział, że najgorsze nie jest to, że źle o Tobie mówią – o wiele gorsze jest, jak nie mówią wcale. Nieposiadanie strony to właśnie milczenie na własne życzenie.

Jak zrealizować ten cel?
Budowanie zasięgu sprowadza się do umieszczenia na stronie dwóch rodzajów treści – tych przyjaznych wyszukiwarkom i tych sprzyjających byciu wyszukanym przez użytkownika.

Optymalizacja treści pod skomplikowane algorytmy wyszukiwarek to tzw. SEO – od SEO właśnie zależy, jak wysoko znajdziesz się w np. Google, jeśli sprzedajesz ziemniaki w Poznaniu, a ktoś wyszuka „ziemniaki poznań”.

Druga strona medalu to tworzenie treści, które po prostu zainteresują użytkownika – rozwiążą jego problem, stawiając Ciebie w pozycji eksperta. Blogi, artykuły, wpisy i branżowe porady to Twoi najlepsi przyjaciele w osiągnięciu tego celu.

  1. Przekazywanie informacji – Dane firmy, dane kontaktowe, obszar działania, godziny otwarcia, oferta, historia firmy, mail do prezesa, mapka dojazdu, menu. Sporo tego? To tylko ułamek informacji, jakie może prezentować nasza strona. Gdzie nasi odbiorcy mają ich szukać, jak nie właśnie na niej? Podziel te informacje na sekcje – część z nich musisz opracować i przesłać osobie/zespołowi odpowiedzialnemu za tworzenie Twojej witryny – nikt nie zna historii Twojej firmy tak jak Ty, a danych kontaktowych projektanci sobie nie wymyślą.
  1. Pozyskanie leadów – Tzw. landing page, czyli po polsku „strona lądowania”, to strona docelowa służąca jednemu celowi – „zostaw nam do siebie kontakt, odezwiemy się”! Często jest to zabieg stosowany przy okazji nowej oferty firmy, wejścia nowego produktu na rynek (wtedy często możemy otrzymać przedpremierowe oferty czy mieć szansę na zakup w preorderze, jeśli zostawimy do siebie maila).

Jak widzisz, celów, które może realizować strona, jest kilka, a wymieniliśmy sobie i tak tylko niektóre z nich. Cele te, jak już pewnie widzisz, mogą się również przeplatać i nierzadko będą związane z celami Twojej firmy.

2. Nazwa 🖊

Nazwa Twojej strony ma postać tzw. domeny – to właśnie ją wpisujesz w pole adresu przeglądarki, by dostać się na stronę – domeną będzie zatem “4webzones.pl” czy “google.com”.

Domena składa się z dwóch części: nazwy głównej oraz rozszerzenia.

Nazwa główna to nasze pole manewru – najczęściej zamieścimy tutaj nazwę firmy lub jej skrót, bądź nazwę lub zakres naszej działalności (domeny typu portfele.pl, wozkidladzieci.com, swiezewarzywa.pl).

Rozszerzenie jest z kolei również możliwe do wyboru, tutaj jednak mamy skończoną liczbę opcji. Mamy zatem rozszerzenia “narodowe” (dla Polski .pl, Niemiec – .de, Unii Europejskiej – .eu) i globalne (.com, .net, .org).

Ale po co w ogóle nam domena?
To kolejny koszt! Prywatna, własna nazwa strony tworzy nam obraz profesjonalistów w oczach odbiorców. Posiadanie domeny to standard i wysyła prosty sygnał – jesteśmy na serio, nie zwiniemy biznesu po 2 dniach.

Jak wybrać domenę?
Przede wszystkim, nie komplikuj. Postaw na domenę globalną lub polską i kieruj się zdrowym rozsądkiem – przypomnij sobie sytuacje z życia, gdy chciałeś odwiedzić jakąś stronę, ale jej adres brzmiał “koszulki.termokurczliwedlatwojego-biznesu.com.pl“, a Ty po 5 próbach wpisania postanawiasz się słusznie poddać. Domena powinna być łatwa do wpisania, możliwie krótka i prosta do zapamiętania. W miarę możliwości ogranicz się również tylko do liter i ewentualnie cyfr – jeśli to możliwe, pomijaj myślniki i kropki.

Pamiętaj także, że domeny możesz używać w firmowych mailach, jeśli Twój hosting (miejsce, gdzie wykupujesz miejsce na dysku na Twoją stronę) oferuje taką opcję. Wtedy również wszystkie argumenty za prostą domeną mają zastosowanie tutaj. Co jest według Ciebie lepsze?

kontakt@4wz.pl
czy
kontakt@4webzones-agencja-marketingowa.com.pl

Co dalej?
Wybieramy web designera 🎨

Ok, pierwsze dwa kroki to Twoja praca – chociaż oczywiście możesz szukać w niej pomocy specjalistów, w końcu od tego są. Następne kroki zakładają już ścisłą współpracę z kimś, kto Twoją stronę wcieli w życie. Ale kogo wybrać? Freelancera, a może małą czy dużą agencję marketingową? Oczywiście, jak w przypadku zlecania projektu logo, najlepszym wyborem będzie mała lub średnia agencja, w której nie narażamy się na skrajności, unikamy powielanych błędów freelancerów oraz taśmowego traktowania dużej agencji, zachowując większe zasoby i posiadając zespół tworzący naszą stronę.

Czego będziemy musieli dostarczyć od siebie takiej agencji?
Naszą rolą będzie przekazanie treści, których agencja sama nie jest w stanie opracować – danych firmowych, opisu firmy, jeśli posiadamy siedzibę firmy – lokalizacji, jeśli prowadzimy restaurację – menu, jeśli prowadzimy salon spa – oferty i opisu zabiegów. Słowem – wszystko, co chcemy przekazać Klientom, a czego agencja z powietrza nie weźmie.

Reszta treści może zostać opracowana przez copywriterów agencji, tam, gdzie to potrzebne, by uzyskać pożądany efekt. Skupmy się jednak na tym, jak te treści na stronie przedstawić.

SPRAWDŹ: Strona internetowa – 10 trendów w web designie w 2021 r.

3. Zawartość 📚

Sposobów na zaprojektowanie i przedstawienie zawartości strony jest wiele, a stron łamiących schematy nie brakuje. Możemy jednak z pewnością wydzielić elementy zawartości strony, które pojawiają się na niej zawsze. Co musi się znaleźć na stronie? Czego potrzebuje strona internetowa, by być funkcjonalna?

Elementy strony www 🖼

  1. Architektura informacji

Brzmi poważnie, jednak idea architektury informacji na stronie jest dość prosta – tak jak film potrzebuje reżysera, tak architektura strony narzuca jej konkretny schemat i sposób poruszania się.

  1. Nagłówek i stopka

Wyobraź sobie, że jesteś w obcym kraju i nie masz ani nawigacji, ani mapy, a wokół nie ma żadnego lokalsa, który mówi po angielsku, by wskazać Ci drogę. Nawigacja strony jest więc Twoim dobrym przyjacielem, bo bez niej:
a) nikt nie będzie w stanie poruszać się na stronie i…
b) szybko się zgubi.

Ale jaką przybiera ona formę? Pewnie wiele razy się z nią spotkałeś – nagłówka oraz stopki.

nowej strony www

W nagłówku zawieramy zwyczajowo logo firmy oraz menu nawigacyjne, które pozwala nam na dotarcie do wszystkich podstron oraz sekcji. Stopka natomiast pozwala na większą swobodę. Możemy umieścić w niej mapę strony, powtórzyć nawigację witryny, zamieścić tagi, dane kontaktowe lub chwytliwy slogan naszej firmy.

  1. Podstawowe dane

To wszystkie dane z celu informacyjnego strony – dane firmy, kontakt do nas, obszar działania, godziny otwarcia, mapka dojazdu i tak dalej.

  1. Polityka prywatności

Nie każda strona musi posiadać politykę prywatności. Jest to jednak wymóg konieczny, jeśli przetwarzamy dane osobowe użytkowników – a będzie się tak dziać zawsze wtedy, gdy korzystamy np. z tzw. plików cookies do poprawnego funkcjonowania witryny lub gdy mamy zamieszczony formularz kontaktowy.

  1. Treści i multimedia

Teksty, zdjęcia, obrazy, filmy, przyciski CTA (call to action – wezwanie do działania) to stałe elementy, które zajmują większość strony. Ich zadaniem jest przedstawić Twoją firmę w jak najlepszym świetle i zachęcić potencjalnych odbiorców i klientów. Możesz zlecić ich opracowanie w całości lub wyłącznie pełnić rolę “konsultanta”, weryfikując jedynie treści. Pamiętaj jednak, że ekspert w ich tworzeniu jest po drugiej stronie – staraj się więc mieć to na uwadze. Zostaw to osobom, które się na tym znają, sprawdzając jednak jedynie, czy przykładowo dobrze opisali działanie spawarki, które masz w ofercie (w końcu kto wie o swoich produktach więcej niż Ty?).

  1. Wersja mobilna

Mogę napisać kolejny, spory akapit o jej zaletach, jednak na pewno je już znasz. I sam masz pewnie smartfon w kieszeni lub na biurku, więc dostrzegasz jego ogromny potencjał w korzystaniu z Internetu. Smartfony nas otaczają i wiele razy otwieramy strony, korzystając z przeglądarki mobilnej. Napiszę więc tylko jedno zdanie:

Nigdy nie zapomnij o mobilnej wersji strony!

4. System zarządzania treścią

Sposobów na stworzenie strony jest wiele. Warto postawić na system, który będzie oferował nam łatwą możliwość edycji treści strony. W końcu witryna to żywy organizm, a czasem trzeba dokonać korekty oferty lub opisów produktów. Wtedy na pomoc przychodzą nam tzw. CMS, czyli systemy zarządzania treścią. Strona wyposażona w CMS oferuje nam łatwą możliwość edycji jej treści, w niektórych przypadkach nawet bez angażowania specjalisty.

To, jaki CMS wybierzemy, zależy od celu i przeznaczenia witryny. Zdecydowanie najpopularniejszym rozwiązaniem jest WordPress, który sprawdzi się zarówno do prostej strony “wizytówki”, zawierającej wyłącznie podstawowe dane i opis firmy, jak i do bloga tematycznego, sklepu internetowego (wtedy z dodatkiem WooCommerce) lub landing page’a. Tworząc stronę opartą o system zarządzania mamy pewność, że w potrzebie zmiany treści nie zaskoczy nas dwa tygodnie oczekiwania na wprowadzenie zmiany.


Hubert Hurban
CEO & Creative Director

Kilka słów od Huberta

Polecamy pracę nad WordPress’em również z tego względu, że jest bardzo intuicyjny w działaniu. Nawet jeśli za parę miesięcy ktoś z firmy będzie chciał samodzielnie poprawić jedynie 3 zdjęcia na stronie, to jest taka możliwość. Przy interfejsie WordPressa nie sprawi to dużego wyzwania. Podobnie działa to również przy dodawaniu wpisów na blogu. Zamiast pisać drogi silnik strony od zera, niekiedy dla naszego biznesu bardziej opłaci się prosta strona na WordPressie, którą w przyszłości będzie można w prosty sposób zmodyfikować.

SPRAWDŹ: Facebook Pixel i WordPress wchodzą do baru, co dalej?

5. Kreator www 🏗
– czy warto?

No dobra, ale czy zawsze potrzebujemy zlecać wykonanie strony agencji? Czy może warto skorzystać z kreatora stron www i założyć stronę www samemu? Jest to rozwiązanie jak najbardziej możliwe, otwiera nas jednak na masę błędów. Wróćmy do przykładu filmu – architektura stron jest jak reżyser, bez którego film nie może funkcjonować. Jeśli nie mamy wiedzy o tworzeniu stron, popełnimy masę błędów, nawet tworząc zwykłą, prostą wizytówkę lub bloga.

Strona www za darmo z kreatora, odbiera nam profesjonalny wizerunek – a inwestycja w stronę jest jednorazowa (zakładając, że znajdziemy super agencję – Słyszeliście o 4WebZones? 😉).

Strona internetowa za darmo, wykonana za pomocą kreatora, przez osobę bez odpowiedniej wiedzy o wszystkich tych elementach (a dzisiaj i tak opisałem ogólne założenia) daje nam tyle, ile darmowa próbka – nie dostajemy pełnego produktu. Strona internetowa dla firm to inwestycja w wizerunek – a dobry wizerunek to ciężka praca – nie warto ryzykować dużych kosztów, pakując się w rebrandingi, odwracając skutki niedziałających stron z przeszłości.

SPRAWDŹ: Strona bez pozycjonowania – a komu to potrzebne?

Podsumowując.

Potrzebujesz strony www?
Świetnie! To dobra decyzja, bo potrzebuje jej praktycznie każdy! Proces tworzenia strony jest ekscytujący – przekonasz się, będąc jego częścią, wymyślając krótką i łatwą domenę, albo odpowiadając sobie na pytanie: Jaki jest cel mojej strony?

Krótka porada na start?
Wybierz mądrze agencję, a ja Ci cicho doradzę, że ta, na której stronie właśnie jesteś, jest super.

Druga porada:
Unikaj stagnacji. Po stworzeniu strony nie osiadaj na laurach i nie zapominaj o niej – dobra strona www może być potężnym narzędziem dla Twojej firmy!

Zleć stworzenie profesjonalnej strony www
skontaktuj się z nami!

Podziel się:

Umów się na darmową konsultację.

Zarezerwuj termin i omów z nami potrzeby Twojej marki. Bezpłatnie.
+48 720 845 309
kontakt@4wz.pl
Partner Google Ads
Nasza strona korzysta z ciasteczek (pliki cookie). Dalsze korzystanie ze strony oznacza zgodę na ich użycie.
Polityka prywatności