Hej!
Z tej strony Hubert Hurban.
Dzisiaj opiszę Ci:
Content marketing – przykłady dla małych i wielkich firm.
Content marketing
Content marketing, czyli tzw. marketing treści – strategia marketingowa polegająca na regularnym tworzeniu oraz dystrybucji atrakcyjnych i przydatnych treści, które mają za zadanie zainteresować i utrzymać ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców, tak aby nakłonić ich do działania (np. zakupu produktów lub usług) przynoszącego zysk.
Marketing treści
W odróżnieniu od tradycyjnych form marketingu, opierających się na jednostronnym przekazie reklamowym, bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą.
Ze względu na rozwój mechanizmów do blokowania reklam graficznych w internecie, content marketing zyskał w ostatnich latach większą popularność.
Content marketing najczęściej przybiera formę treści publikowanych w internecie takich jak artykuły, webinary, video, podcasty, infografiki, raporty itd., których podstawowym zadaniem jest dostarczenie odbiorcom pożądanych przez nich wiadomości i informacji związanych z daną branżą, dzięki czemu obie strony, zarówno firma, jak i potencjalny klient, odnoszą korzyści. W szerszym rozumieniu content marketing obejmuje również treści tworzone poza Internetem.
Wszelkie techniki niegdyś stosowane, aby oszukać algorytm Google i zająć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, już dzisiaj nie mają racji bytu.
Marketingowy content jest dobry, jeśli spełnia oczekiwania odbiorcy – rozwiązuje jego problemy, zaciekawia, staje się rozrywką.
Jakie korzyści wynikają z prowadzenia działań content marketingowych?
Korzyści jakie odnosi marka:
- budowanie wizerunku,
- angażowanie odbiorców,
- zwiększenie sprzedaży.
Marka powinna dostarczyć odbiorcy takich treści, które:
- udzielą odpowiedzi na pytania,
- rozwiążą problemy,
- edukują
- dostarczą rozrywki.
Najlepiej, gdyby firma robiła wszystko na raz, ale zrozumiałe jest, że od czegoś trzeba zacząć. Narzędzi i możliwości jest obecnie mnóstwo i dlatego tak ważne jest przetestowanie wielu z nich, aby dopasować swój content marketing do swojej grupy odbiorców.
Możliwe jest również, że dopiero teraz naprawdę odkryjemy swoich klientów lub znajdziemy ich tam, gdzie nigdy byśmy nie przypuszczali. Oto kilka z nich!
Przykłady content marketingu
Blog
Podstawa budowania marki nie tylko ze względu na zwiększanie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, ale również kreowanie wizerunku profesjonalisty w danym fachu. Jeśli się na czymś znasz, to również dasz radę to wytłumaczyć.
Ludzie coraz częściej wyszukują potrzebne im informacje w Internecie, dlatego pozwól im się znaleźć i przedstaw z najlepszej strony.
Podstawy dobrze prowadzonego bloga, o które warto zadbać:
- Artykuły, które rozwiązują problemy i pozwalają użytkownikom szybko znaleźć potrzebne im informacje, a nie są jedynie ścianą tekstu zachwalającą w superlatywach Twój produkt lub usługę.
- Podstawy SEO, które pozwolą wyszukiwarkom zindeksować Twoją witrynę, a użytkownikom znaleźć ją w gąszczu treści konkurencji.
- Atrakcyjna strona WWW, która ładuje się szybko, wpasowuje się w obecne trendy i jest łatwa w użytkowaniu. Wygoda użytkowników jest bardzo ważna, dlatego zadbaj o nią!
- Możliwość interakcji pod wpisem lub z autorem. Komentarze, wtyczki pozwalające udostępnić wpis od razu w social media.
E-book
Coraz popularniejsza forma publikacji, która w formie pdf-a buduje wizerunek eksperta. Kiedyś pisało się książki, a dziś dzięki rozwojowi technologii coraz więcej osób czyta i tworzy e-booki. Sprawdza się najmocniej w branży B2B.
Podstawy dobrze stworzonego e-booka, o które warto zadbać:
- Przede wszystkim merytoryczna wiedza. Na rynku jest obecnie za dużo ekspertów, którzy tworzą, a nawet sprzedają swoje publikacje na podstawie paru artykułów, znalezionych 15 min temu w Internecie. Wiedza, wiedza i jeszcze raz doświadczenie!
- Odpowiada na nurtujące czytelników pytania i jednocześnie jest subtelną formą promocji Twojej marki.
- Jemy oczami i kropka! Zadbaj o aspekt wizualny swojego e-booka, aby i okładka i wewnętrzne formatowanie tekstu było atrakcyjne dla czytelników. Ile to już pobrałem e-booków, których czytanie skończyło się na trzech, pierwszych stronach, bo był po prostu okropnie brzydki…
- Zadbaj o stały charakter tekstu. Jeśli tworzysz profesjonalny poradnik skierowany na formę B2B, to nie wplataj tam swoich historii z dzieciństwa w nawiązaniu do tematu. Postaw na profesjonalizm od A-Z.
E-mail marketing
Najbardziej osobista forma kontaktu z klientami. Wpis na Facebooku widzą wszyscy. Do skrzynki mailowej pukasz, jak do drzwi listonosz (tylko nie uciekaj od razu po zostawieniu awizo!)
Podstawy dobrze prowadzonego e-mail marketingu, o które warto zadbać:
- Ile dziennie dostajesz suchych maili, które dotyczą prezentacji produktu, pod którym jest wielki przycisk “KUP TERAZ!!!1!!” ? Gdzie lądują te maile? W koszu. No właśnie. Nie rób tego. Nie wysyłaj “produktówki”. Nikogo to nie obchodzi.
- Stwórz historię. Dziel się odczuciami i buduj storytelling, aby odbiorca nie czuł się jak przy rozmowie w sklepie, a odczytując wiadomość od dobrego kumpla, który codziennie podsyła mu najświeższe memy. Dlaczego? Zbudowana relacja mocniej skłania do decyzji zakupowej. Jesteśmy skłonni kupić dany produkt, kiedy poleci nam go ktoś bliski. Bądź w mailach bliski dla czytelników.
- Publikuj systematycznie. Nie tylko, by utrzymać więź z odbiorcami, ale również, by przyzwyczajać sprytne algorytmy Googla do tego, że nie jesteś kolejnym, randomowym spamerem, co dodatkowo przekłada się na pozycjonowanie Twojej strony www. Boty będą częściej weryfikować Twoje treści, do których odsyłasz w swoim mailingu.
- Od czasu do czasu poproś o wiadomość zwrotną. Wpłynie to nie tylko na relacje z czytelnikami, ale pozwoli sprawdzić, kto aktywnie czyta Twoje e-maile.
- Zadbaj o kwestie wizualne. Nie chodzi mi tu o kosmiczne nagłówki i wyszukane grafiki 1920 × 1080. Postaw na minimalizm i najprostsze formatowanie tekstu. Dzięki temu mail załaduje się szybciej przy otwieraniu, a dodatkowo ułatwi czytelnikowi dotarcie wzrokiem do kwestii, na których Ci najmocniej zależy.
- Po coś te maile wysyłasz, dlatego raz na jakiś czas wpleć subtelnie swoją ofertę i zachęć ludzi do skorzystania z Twojej oferty. Raz na jakiś czas.
Webinar
Pokaż się potencjalnym klientom z ekspercką twarzą na żywo. Nie ma nic bardziej autentycznego, by pokazać swój profesjonalizm w formie, której nie da się zmontować i wyciąć niewygodnych momentów. Webinary możesz tworzyć w formie live-a na Facebooku, YouTube, Instagramie, czy zewnętrznym serwerze.
Podstawy dobrze prowadzego webinaru, o które warto zadbać:
- Przygotuj wcześniej punkty, o których chcesz mówić, aby nie zaciąć się w połowie tematu i zamilknąć. Utrzymanie uwagi widzów jest bardzo ważne.
- Zadbaj o jakość audio, wideo i samej transmisji. Ta forma polecana jest dla osób z dobrym internetem. Nikt nie będzie oglądał Twojego zacinającego się live-a, gdzie słychać Cię, jakbyś mówił z szafy w pokoju obok.
- Nawiązuj interakcje z widzami. Zadawaj im pytania. Odpowiadaj na pojawiające się komentarze.
- Odbiorcy muszą się gdzieś zapisać, byś nie stracił do nich kontaktu. Od czasu do czasu wrzuć na chat link do zapisu na Twój newsletter, zachęć do zalajkowania Twojego profilu lub zasubskrybowania Twojego kanału. Dobrym pomysłem jest również robienie webinarów na grupie facebookowej, gdyż wtedy masz od razu zapisaną bazę kontaktów pod ręką, a ludzie rzadko wypisują się z takich grup, dlatego zwiększasz swoje szanse na utrzymanie kontaktu.
- Pod koniec lub od czasu do czasu w trakcie spróbuj subtelnie zachęcić do współpracy z Twoją marką, lub sprawdzenie oferty produktów, które oferujesz. Pamiętaj jednak, by nie zrobić z tego Telezakupów Mango.
Podcast
Forma nagrania audio, którą można odsłuchać na stronie lub pobrać w mp3. Dzięki temu możesz przekazywać wiedzę dla odbiorców, którzy przy dźwięku Twojego głosu będą jechać do pracy lub ćwiczyć.
Podstawy dobrze tworzonego podcastu, o które warto zadbać:
- Jakość głosu to podstawa. Zaszumione audio bardzo szybko zniechęca.
- Dostępność. Zadbaj o to, by Twój podcast znalazł się popularnej platformie (Spotify, iTunes, Soundcloud, czy nawet YouTube), albo był łatwy do pobrania z Twojej www.
- Urozmaicenie. Jeśli dopiero startujesz z tworzeniem podcastów, dobry pomysłem będą wywiady z osobami, które mają już pewien autorytet. Chodzi przecież o przekazywanie słuchaczom merytorycznej wiedzy, więc ekspert z branży będzie ciekawym gościem.
- Jeśli chcesz zbudować bazę kontaktów, to dobrym rozwiązaniem będzie wysłanie linku do Twojego podcastu, dopiero po zapisaniu się na listę mailingową.
- Częstotliwość jest ważna. Dzięki niej możesz stworzyć formę podobną do transmisji radiowych. Wieczorne pogadanki. Poranne wywiady. Cotygodniowy poradnik. Możliwości jest dużo!
Social Media
Uderz do miejsc, gdzie potencjalni klienci spędzają najwięcej czasu i kontaktują się ze znajomymi. Social media to ogromny potencjał, lecz ludzie znudzeni są już prostymi, produktowymi postaci od kolejnej firmy, która zachęca do kupienia ich produktu. Ile można!
Podstawy dobrze prowadzonych social media, o które warto zadbać:
- Daj ludziom powód, dla którego mieliby zaobserwować Twój profil.
- Edukuj ich w formie infografik, ciekawostek lub wideo, w którym tłumaczysz interesujące zagadnienia Twojej branży.
- Tutaj nie musisz się puszyć i stosować wykwintnego słownictwa, by podkreślić swój profesjonalizm. W social media liczy się bycie autentycznym, budowanie relacji i szybki kontakt z odbiorcami.
- Dobierz odpowiednią platformę i formę publikacji do swoich treści i branży. Śmieszne zdjęcia z biura dobrze sprawdzą się na Instagramie, ale nie koniecznie na LinkedIn. Powtórzę – “niekoniecznie”. Wszystko zależy od charakteru Twojej firmy.
Eksperymentuj, bo możliwości jest naprawdę dużo, więc ciężko jest streścić tak obszerny temat jak social media content marketing w 1 artykule, a co dopiero w 1 podpunkcie.
Dostępnych narzędzi jest w bród! Wszystko zależy od Twojej mocy przerobowej i charakteru firmy, branży itd.
Może, jako kancelaria prawna zaczniesz tworzyć śmieszne viralowe filmy, które przyniosą Ci mnóstwo klientów z Facebooka, a może Twój poważny e-mail marketing z tematyką branży rozrywkowej zainteresuje poważnych inwestorów.