menu

Wady i zalety współpracy z agencją marketingową

Agencja Marketingowa – wady i zalety

Prowadzenie firmy oznacza konieczność prowadzenia jej marketingu, nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy lub twierdzimy, że nie, my to wcale marketingu nie robimy. Nazwa firmy, logo, kolorystyka, oferta, katalog z produktami, reklamy, billboard, profil na Facebooku – możemy tak wymieniać dalej, a to wszystko elementy marketingowej układanki. Sporo tego. I jak się w tym połapać…

Przykładowo: jeśli prowadzisz firmę budowlaną, istnieje spora szansa, że o marketingu masz takie pojęcie, jak Twoi klienci o rodzajach i klasach betonu. Domu sobie sami nie wybudują. Może więc rozsądniej jest zlecić marketing komuś innemu? Czy lepiej zatrudnić własnego pracownika? 

Dzisiaj o agencjach marketingowych, w postaci ich wad i zalet. Miłej lektury!

Agencja Marketingowa
Czym jest?

Agencja marketingowa to zespół specjalistów, którzy zajmują się zawodowo marketingiem. Sam marketing to studnia bez dna i jest bardzo szerokim pojęciem, bo obejmuje między innymi wizerunek, reklamy, treści czy social media. Z tego powodu agencje mogą oferować różne usługi różnych specjalistów. 

Spotkamy się z agencjami nastawionymi m.in. na optymalizację treści dla wyszukiwarek internetowych (tzw. SEO), tworzenie treści (tzw. content marketing), strony internetowe, czy social media. 

Oferowane usługi zależą często od rozmiaru zespołu samej agencji oraz Twojego budżetu.

Pamiętaj, by dobrać odpowiednią agencję do zakładanego przez Ciebie celu. Jeśli celujesz w reklamę, szukaj agencji, która się w niej specjalizuje. Bardziej interesuje Cię fantastyczna strona internetowa? Obejrzyj portfolio kilku agencji i wybierz tę, która spełnia Twoje wymagania.

Agencja,
czy własny pracownik?

No właśnie! Przecież nie musimy od razu szukać agencji. Co z zatrudnieniem własnego pracownika, który będzie odpowiadał za nasz marketing? To rozwiązanie z pozoru ma sens. Wracając jednak do stwierdzenia sprzed dwóch akapitów: “marketing to studnia bez dna” – nie ma takiej możliwości, by jedna osoba była w stanie opanować wszystkie jego zakątki.

Jeśli naszym celem jest znalezienie jednego człowieka, który zrobi nam stronę, logo, zadba o social media, reklamy i będzie dla nas pisał artykuły o betonie (to już chyba motyw przewodni dzisiejszego artykułu), możemy dość szybko stwierdzić, że taki specjalista od wszystkiego nie istnieje. 

http://roti.nazwa.pl/nowastrona/czy-social-media-to-przyszlosc-marketingu/

Kontrargumentem może być fakt, że taki pracownik na pewno ma większe pojęcie o projektowaniu stron od nas, nawet gdy jest specem od reklamy — po prostu część marketingowej wiedzy jest uniwersalna, a taki spec lepiej wybierze osobę do stworzenia strony firmowej od nas. 

Pytanie, czy to się nam kalkuluje, czy możemy sobie pozwolić na luksus pracownika, który wykona cząstkę zadań agencyjnego zespołu, a z resztą będzie w stanie tylko doradzić i polecić kolegę z branży.

Wszystko rozbija się zatem o cenę — porównajmy koszt agencji z kosztem jednego pracownika na etacie, za i przeciw, a okaże się, kto jest tańszy. Obawiam się, że częstym wyborem będzie tu agencja.

Inna opcja to posiadanie własnego działu marketingu w firmie, czyli więcej niż jednego pracownika. Jest to zdecydowanie rozwiązanie godne rozważenia, ale naturalnie tylko w przypadku średniej lub dużej firmy. Porównując to z działaniami agencji, możemy dojść do wniosku, że to rozwiązanie idealne. W końcu mamy własną agencję w firmie, w formie działu, więc mamy więcej opcji kontrolowania sytuacji. Agencja ma jednak jedną, ważną zaletę: doświadczenie.

agencja marketingowa

Agencja marketingowa
Zalety

Tym sposobem płynnie przechodzimy do zalet agencji marketingowej. No właśnie, doświadczenie. To najważniejsza zaleta agencji marketingowej. Agencja robi marketing bez przerwy, i nie tylko dla Ciebie. 

Być może jesteś już ich dziesiątą firmą z branży budowlanej, a branża ta jest (przykładowo) mocno specyficzna pod kątem reklamy. Twój pracownik lub dział mogą więc popełniać błędy, bo brak im doświadczenia — może to być np. nietrafiona kampania reklamowa lub decyzja o tym, by zainwestować w ulotki i billboardy, a nie czat z klientem. 

Agencja ma doświadczenie, bo przerobiła już podobnych Tobie klientów, więc wie, czego unikać i wie, na co stawiać.

Agencja marketingowa to zatem sporo plusów. Możemy korzystać z wiedzy wielu różnych specjalistów, bez konieczności ich pełnego zatrudnienia. 

http://roti.nazwa.pl/nowastrona/social-media-w-przyszlosci-jak-wplyna-na-marketing/

Przykładowo, agencyjny specjalista od reklam tworzy je przecież nie tylko dla nas, ale również dla innych klientów. Dzięki agencji możemy się również sami podszkolić w marketingu — nie szukajmy firmy hermetycznie zamkniętej na świat, ze swoim know-how za betonowymi (przedostatni raz o betonie, obiecuję) drzwiami. 

Jeśli agencja wpuści nas delikatnie za drzwi i pokaże, jak działają niektóre procesy, opowie nam co nieco o tajnikach branży lub podpowie, na co uważać, zyskamy naprawdę cenną wiedzę z pierwszej ręki.

Renomowana agencja marketingowa to również tzw. efekt aureoli. Jeśli podejmiemy współpracę z szanowanym i znanym zespołem, ludzie, w tym klienci, połączą kropki i będą mogli pomyśleć, że „o, im to musi iść nieźle, postawili na dobrą agencję”. Agencja z dobrym wizerunkiem przekaże nam jego część z automatu, nawet bez podjęcia żadnych działań, a to już spory plus.

Agencja marketingowa
Wady

Czy wszystko wygląda tak pięknie, a agencja nie ma żadnych wad? Aż tak pięknie nie jest, i nie byłoby uczciwie o nich nie wspomnieć.

Przede wszystkim, agencja to zespół specjalistów. A specjaliści są w cenie. Zastanów się, czy Twoja firma jest na takim poziomie, by pozwolić sobie na agencyjne stawki. Może się okazać, że porwiecie się w firmie z motyką na słońce i postawicie sporą część budżetu na działania marketingowe bez odpowiednich kalkulacji. Agencja to nie magicy, a marketing często wymaga czasu. Stawiając na szybkie efekty, możemy po prostu się przeliczyć, gdy po trzech miesiącach działań okaże się, że na efekty przyjdzie nam poczekać jeszcze pół roku, bo tyle było do zrobienia. Być może na starcie źle oceniliśmy, jak dobry jest nasz obecny marketing, i do poprawy było więcej, niż sądziliśmy, lub agencja zawodzi, a my nie mamy tego jak sprawdzić.

Kontrola, a raczej jej brak. No właśnie. Wróćmy do przykładu z betonem (to ten ostatni raz!). Jeśli nie znasz się na budowaniu domów, nie będziesz w stanie skontrolować, czy Twoja ekipa budowlana jego użyła odpowiedniego rodzaju na posadzce na tarasie. Podobnie jest z agencją marketingową — jeśli stan Twojej wiedzy w temacie marketingu wynosi zero, otwierasz się na spory problem — nie będziesz w stanie kontrolować działań agencji, z którą współpracujesz.

http://roti.nazwa.pl/nowastrona/social-media-marketing-twojej-firmy/

Pewnie, dostaniesz raporty, wskaźniki i statystyki, zazwyczaj mówiące o tym, jak świetnie Wam idzie współpraca, bo kto by się chwalił, gdyby szła źle. Ale co z tego, jeśli nie będziesz umiał ich odczytać i zrozumieć? 

Poproś agencję o mówienie takim językiem, byś zrozumiał, co Ci przekazują. Wymagaj transferu wiedzy, byś rozumiał ich działania. Agencja, która nie rozumie tego procesu, a klientowi wysyła jedynie tabelkę w Excelu z czterema zdaniami komentarza, że słupki są ok i idzie nieźle, może popełniać poważny błąd.

agencja marketingowa zespoł

Stawiać na agencję, czy nie?

Odpowiedzią na to pytanie jest ulubione słowo specjalistów od marketingu: zależy. Nie ma złotego środka, a decyzja o wybraniu agencji zależy od wielu aspektów i czynników obecnych w Twojej firmie. Na samym początku wszystko sprowadza się do kalkulacji. 

Czy stać Cię na agencję? 

Czy w Twoim przypadku nie opłaca się bardziej postawić na pracownika, freelancera lub własny dział marketingu? 

Czy masz choć podstawowe pojęcie o marketingu, by móc kontrolować działania agencji? 

Możliwości działania jest wiele, ważne, by działać. Z agencją czy bez, rób marketing. Bez niego nie istniejesz i nie usłyszy o Tobie nikt.

Jeśli chcesz wybrać agencję, to niespodzianka — czytasz ten artykuł na stronie agencji marketingowej! Śmiało się polecamy, skontaktuj się z nami, a porozmawiamy o tym, czy agencja marketingowa będzie dla Ciebie dobrym wyborem. Do miłego!

Podziel się:

Umów się na darmową konsultację.

Zarezerwuj termin i omów z nami potrzeby Twojej marki. Bezpłatnie.
+48 720 845 309
kontakt@4wz.pl
Partner Google Ads
Nasza strona korzysta z ciasteczek (pliki cookie). Dalsze korzystanie ze strony oznacza zgodę na ich użycie.
Polityka prywatności