menu

Składniki dobrej współpracy w relacji Pracownik – Pracodawca

składniki dobrej współpracy

Hej!
Z tej strony Hubert Hurban.

Dzisiaj opiszę Ci:
Składniki dobrej współpracy w relacji Pracownik-Pracodawca.

Składniki dobrej współpracy w relacji Pracownik – Pracodawca

Składniki dobrej współpracy to artykuł, który pomoże pracodawcom lepiej zrozumieć potrzeby pracowników, ale też pracownikom stronę pracodawców.

Znalezienie złotego środka w relacji Pracownik-Pracodawca potrafi być trudne, ale po tej lekturze już nigdy nie będzie stanowić dla Ciebie problemu! 

składniki dobrej współpracy zaangażowanie

składniki dobrej współpracy
Kilogram zaangażowania 

Żyjemy w świecie, gdzie wszystko jest coraz bardziej skomplikowane. Bardzo często pracujemy w miejscach, gdzie nasze działania są regulowane przez ogromną liczbę wewnętrznych regulacji.

Czy takie podejście zapewnia, że współpraca i zaangażowanie pracowników jest na takim poziomie, na jakim być powinno? 

Zaangażowanie jest mierzalne na 3 płaszczyznach:

Kultury organizacyjnej
To nie tylko znajomość, ale i identyfikacja z organizacją, jej wartościami, wizją, misją i strategią działania. To wszystko, co sprawia, że pracownik działa na korzyść firmy.

Współpracy
Chodzi tu zarówno o relacje ze współpracownikami, jak i z przełożonymi, które bezpośrednio rzutują na pracę. To chęć do współpracy i osiągania kolektywnych celów.

Odpowiedzialności
W tym obszarze mieści się zarówno lojalność, jak i wychodzenie z inicjatywą, uczucie, że wpływa się na rzeczywistość oraz bierze się odpowiedzialność za swoje czyny.

Co może pomóc wzmocnić zaangażowanie?

Wspólne wartości
Nadają one sens działaniu i sprawiają, że bliżej identyfikujemy się z organizacją. Niezależnie od stanowiska pracy, każdy powinien mieć możliwość czerpania zadowolenia z niego.

Organizacja pracy
To bardzo ogólne stwierdzenie, gdyż z jednej strony mamy godziny pracy, możliwość pracy zdalnej, a z drugiej biuro, jego wykończenie czy nawet wygodę fotela, w którym pracownik często spędza po 8 h dziennie. Postaraj się znaleźć w tym balans!

Jasno określona ścieżka rozwoju i wynagrodzeń
Każdy w firmie musi wiedzieć, co dokładnie powinien zrobić, aby otrzymać  awans, premię czy podwyżkę.

Możliwości rozwojowe
Każdy pragnie rozwoju i organizacja, w której się pracuje, powinna to nie tylko umożliwiać, ale i wspierać.

Ambitne zadania
Pracownik powinien czuć, że jego praca jest ważna oraz że jest ona wystarczającym wyzwaniem, gdzie nie musi wykonywać zadań poniżej swoich kompetencji.

Uznanie
Należy doceniać każdą pracę i gdy ta jest wyjątkowo dobrej jakości, to powinno się to podkreślić i nagrodzić – w najlepszych przypadkach finansowo, ale również po prostu pochwałą i uznaniem.

Atmosfera
Dobra atmosfera sprzyja pracy, zrób więc wszystko, aby stworzyć jak najlepszą.

składniki dobrej współpracy odpowiedzialność

składniki dobrej współpracy
Kostka odpowiedzialności

Gdy pracownicy każde swoje działanie konsultują z menedżerem, a w momentach, kiedy coś nie zadziała, zrzucają winę na kolegów czy kontrahentów, to niemal pewne jest, że nie czują się za swoją pracę i powierzone im zadania odpowiedzialni.

Pracownicy muszą wiedzieć, jakie zadania leżą w ich zawodowych kompetencjach, które sprawy są bezwzględnie konsultowane z przełożonym, a które przynależą do ich standardowych obowiązków.

Takie informacje komunikuje się pracownikowi od początku jego aktywności w firmie na danym stanowisku.

Kształtowanie samodzielności i odpowiedzialności to proces:

  1. Określ ramy odpowiedzialności i jasno przedstaw, jakie kompetencje leżą w zakresie pracy konkretnego pracownika (nie każde stanowisko wiąże się z podejmowaniem decyzji i nie od każdego pracownika trzeba tego wymagać.
  1. Przedstaw odpowiedzialność jako coś bardzo wartościowego i rozwijającego, a nie zagrażającego pracownikowi.
  1. Komunikuj swoje otwarcie na opiniowanie, doradzanie czy wreszcie podejmowanie decyzji najtrudniejszych, których pracownik nie jest pewien. W codziennych zadaniach decyzyjność, samodzielność i odpowiedzialność leżą już po stronie pracownika. Te atrybuty to powód do dumy.
  1. Pozwalaj pracownikowi na samodzielność i odpowiedzialność w ramach właściwych mu kompetencji i działaj spójnie z tym, co zostało ustalone.
składniki dobrej współpracy pozytywne nastawienie

składniki dobrej współpracy
Szklanka pozytywnego nastawienia

Pozytywne nastawienie w pracy to optymistyczne i entuzjastyczne podejście nie tylko do samego zawodu, ale także do współpracowników.

Pielęgnowanie tej postawy jest bardzo korzystne, gdyż przyczynia się w znacznym stopniu do tego, aby czas w niej spędzony był przyjemny.

Oznacza to również możliwość lepszego radzenia sobie w kryzysowych sytuacjach.

Jak nastawić się pozytywnie do pracy?

  1. Staraj się zrozumieć wyzwania i umiejętności, których wymaga Twoja praca i dąż do ich osiągnięcia.
  2. Poszukaj metod, które zwiększą Twoją wydajność i pozwolą Ci lepiej wykonywać zadania.
  3. Zaproponuj ambitne cele. Nie tylko je realizuj, ale także określ, jaki jest następny krok.
  4. Dobrze poznaj swoją firmę. Zidentyfikuj jej zasady, filozofię i strukturę.

Jakie cechy i składowe pomagają w pozytywnym nastawieniu?

  1. Bądź odpowiedzialny i punktualny. Ludzie, którzy nie traktują poważnie swojej pracy, tworzą napięcie w swoim miejscu pracy.
  2. Miłe słowa i gesty są podstawą dobrej współpracy.
  3. Uczciwość, gdyż kłamstwa lub nieprzyznawanie się do błędów to coś, co na dłuższą metę niszczy relacje w pracy.
  4. Naucz się radzić sobie z konfliktami. Zawsze będą istnieć różnice zdań, ale nie muszą one prowadzić do konfliktu.

składniki dobrej współpracy elastyczność

składniki dobrej współpracy
Plasterek elastyczności

Nigdy wcześniej nowe technologie nie wpływały tak szybko na sytuację na rynku. Nic nie wskazuje na to, aby ta tendencja miała osłabnąć. Technologia wciąż będzie zmieniać sposób, w jaki pracujemy.

Pozwoli przede wszystkim zapomnieć o wielu mozolnych i powtarzalnych zadaniach, a co za tym idzie, skupić się na bardziej kreatywnym aspekcie pracy. 

Czas i idące za nim zmiany nie omijają rynku pracy. To z kolei wymaga od pracowników umiejętności dopasowywania się do nowych okoliczności i umiejętności szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby firmy. 

Dużym atutem, który coraz częściej jest kluczowym argumentem przy zatrudnianiu konkretnej osoby, jest elastyczność.

Cecha ta oznacza bowiem, że w krótkim czasie odnajdziesz się w każdym miejscu, na każdym stanowisku i z powodzeniem poradzisz sobie z powierzanymi Ci zadaniami.

Elastyczność jako kompetencja pracownika jest mile widziana szczególnie w firmach funkcjonujących w szybko zmieniających się branżach.

Tam, gdzie każdego dnia pojawiają się nowe technologie i rozwiązania usprawniające dany system, potrzebny jest śledzący dynamikę specjalista, który umiejętnie wykorzysta nowości w swojej pracy.

składniki dobrej współpracy zrozumienie

składniki dobrej współpracy
Łyżka zrozumienia

Zrozumienie, czyli podstawa relacji współpracy.

Zrozumienie dla szczególnych potrzeb pracownika pozwala zbudować relację korzystną dla obu stron: pracodawca może zatrzymać u siebie dobrego pracownika, w którego już wiele zainwestował, a pracownik, może czuć się bezpiecznie.

Poczucie wsparcia i zrozumienia, które budujemy jako pracodawca, przekłada się na wysoki poziom integracji i wymiany doświadczeń w ramach grup tematycznych.

składniki dobrej współpracy życzliwość

składniki dobrej współpracy
Litr życzliwości

Życzliwość jest cechą niejako wpisaną w niektóre zawody.

Pielęgniarka, kelner, czy recepcjonista w hotelu. Przykłady można mnożyć.

Co innego stosunki między współpracownikami. Niektórzy po prostu nie lubią lub nie chcą nawiązywać bliższych relacji ze współpracownikami. 

Nie oczekują życzliwości ze strony otoczenia i dlatego nie są mili na siłę w stosunku do innych. Nie można jednak zakładać, że wszyscy postępują według jednego schematu.

Zdarzają się sytuacje, w których życzliwość w miejscu pracy jest widoczna. Bycie miłym sprawia, że ​​czujemy się lepiej i sprawiamy, że ludzie wokół nas czują się tak samo.

Przyswojenie sobie takiego zachowania to coś więcej niż bycie miłym lub okazywanie empatii. 

Jest tak wiele innych korzyści z bycia życzliwym:

  • Życzliwość nie tylko sprawia, że ​​czujemy się dobrze, ale także ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne.
  • Życzliwość jest bardzo potężnym narzędziem, jeśli chodzi o budowanie relacji, zarówno w pracy, jak i w życiu osobistym. 
  • Skraca także dystans emocjonalny między dwiema osobami, a to sprawia, że ​​czujemy się bardziej „związani”.
  • Życzliwość jest zaraźliwa, a więc bycie przyjaznym pomaga również poprawić życie innych ludzi. W konsekwencji pomagamy innym ulepszyć nasze.
zaufanie w pracy

składniki dobrej współpracy
Garść zaufania

Dobre samopoczucie w pracy sprawia, że chętniej podejmujemy działania i zwiększamy zaangażowanie w nasze obowiązki.

Dlatego właśnie warto zdobyć zaufanie współpracowników, poprawić atmosferę w pracy, a co za tym idzie – własny komfort psychiczny.

Jak budować zaufanie?

Obserwuj współpracowników
Obserwowanie pracowników z dłuższym stażem na pewno pomoże poznać wewnętrzne zasady panujące w firmie.

Jeśli jesteś nowym pracownikiem to powinieneś nauczyć się co wypada, a co niekoniecznie.

Zastanów się, czy powinieneś to powiedzieć
Może się zdarzyć, że dotrą do Ciebie informacje, które w firmie są raczej poufne.

Zastanów się, zanim zdecydujesz się je komuś przekazać.

Bądź szczery
Kłamstwo ma krótkie nogi, a jak już wyjdzie na jaw na pewno nie pomoże w budowaniu zaufania. Dlatego warto być szczerym i przyznawać się do błędów.

Pamiętaj o konsekwencji
Gdy obiecasz wykonanie jakiegoś zadania, powinieneś konsekwentnie je wykonać lub szczerze i odpowiednio wcześnie poinformować, że np. nie będziesz miał czasu.

Nie plotkuj
Nie powtarzaj informacji, które nie są potwierdzone, ani nie obgaduj współpracowników za ich plecami.

Nie bądź samolubem
Nie wywyższaj się i traktuj innych członków zespołu na równi ze sobą, a na pewno zostanie to dobrze odebrane. Jeżeli faktycznie wykonujesz pracę sam, to porusz ten temat już na etapie jej realizacji.

Pamiętaj, o czym i z kim rozmawiasz
Wykorzystanie otrzymanej wiedzy lub wspomnienie o czymś, co jest dla drugiej osoby istotne, na pewno zostanie odebrane jak coś miłego.

Warto również zapamiętać imiona współpracowników – niby banał, ale mimo wszystko bardzo istotna sprawa.

Unikaj negatywnych komentarzy o innych
Jeżeli chcesz coś o kimś powiedzieć, to najlepiej mówić tylko o superlatywach. Jeśli obrażasz kogoś nieobecnego w danej grupie, ludzie mogą pomyśleć, że o nich też mówisz negatywne rzeczy za plecami.

Nie donoś
Pomyłka czy popełnienie błędu może się zdarzyć każdemu. Jeżeli od razu powiesz o tym przełożonemu to zapewne nie zyskasz uznania ani w jego oczach, ani w oczach współpracowników.

Donosicielstwo postrzegane jest bardzo negatywnie, a już na pewno nie pomoże wzbudzić zaufania. Postaraj się najpierw dogadać z zespołem.

potknięcia w pracy

składniki dobrej współpracy
Szczypta potknięć

Kompromitująca literówka, wysłanie wiadomości do niewłaściwej osoby, napisanie czegoś prywatnego na grupowym czacie – z pewnością wielu z nas miało do czynienia z taką sytuacją.

Wpadki w pracy się zdarzają!

Wpadki w pracy bywają bardzo zabawne, rozładowują niepotrzebne napięcie i ułatwiają współpracę. Pod warunkiem oczywiście, że nic nie przekracza naszych granic.

Czasami jednak to, co może rozbawić nas, nie musi być równie zabawne dla kogoś innego.

Dlatego zawsze starajmy się „wyczuć” odbiorcę, by wpadki w pracy nie zakończyły się klęską. 

Wpadki w pracy mogą mieć szczęśliwy finał, ale niestety jednak nie zawsze. Starajmy się więc zwracać uwagę na to, gdzie co piszemy i z kim rozmawiamy.

Oczywiście jesteśmy tylko ludźmi i każdy może się pomylić – starajmy się jednak minimalizować ryzyko, a jeśli się to nie uda – szybko wyjaśnić sytuację.

Nie bójmy się rozmawiać i w razie potrzeby przeprosić.

kreatywność w pracy

składniki dobrej współpracy
Opakowanie kreatywności

Kreatywny oznacza człowieka tworzącego coś nowego lub oryginalnego. Kreatywni ludzie miewają sto pomysłów na minutę, lubią rozwiązywać problemy, często są też bardzo otwarci.

Obecnie w wielu firmach poszukiwani są pracownicy, którzy będą w stanie stworzyć innowacyjny projekt, ciekawe hasło reklamowe lub nietuzinkowe logo. 

Coraz częściej sumienne wykonywanie obowiązków nie wystarczy, aby awansować. Jeżeli chcemy utrzymać się na rynku pracy, musimy cały czas się rozwijać i zdobywać nowe umiejętności.

Wiąże się to także z nowatorskim sposobem myślenia.

Jak być bardziej kreatywnym w pracy?

Zadawaj więcej pytań
Często zdarza się, że nie kwestionujemy ustalonych procesów i zasad w pracy, tylko dlatego, że tak nas nauczono albo nie chcemy się wychylać, a jednak pierwszym stopniem do rozwinięcia swojej kreatywności jest zidentyfikowanie okazji, w których kreatywność jest najbardziej potrzebna.

Przestań mówić „nie”
Ludzie często mówią „nie”, gdy ktoś proponuje im nowe zadanie, ponieważ z góry zakładają, że mu nie podołają albo że brak im doświadczenia, a właśnie przez to tracą okazje do zdobycia nowych umiejętności i rozwoju zawodowego.

Postaw na współpracę
Jeśli zmagasz się z blokadą kreatywności, nie trać czasu, próbując na siłę wycisnąć z siebie nowe pomysły. Zamiast męczyć się w pojedynkę, znajdź kogoś, z kim możesz porozmawiać. Czasami nawet szybka pogawędka wystarczy, by pobudzić kreatywne myślenie.

Zorganizowanie burzy mózgów z członkami zespołu doprowadzi Cię do kreatywnych rozwiązań i pomysłów.

Rusz się – dosłownie!
Siedzenie przy biurku przez bite 5 h jest nie tylko szkodliwe dla zdrowia, ale też utrudnia kreatywne myślenie. Jeśli trudno Ci zebrać myśli, a tym bardziej wpaść na dobry pomysł, wstań albo przejdź się po biurze. Nawet kilka minut ruchu lub stania może uwolnić kreatywność, której potrzebujesz.


Są to oczywiście główne składowe dobrej współpracy w relacji Pracownik – Pracodawca.

Jeśli masz taką potrzebę, to prześlij ten artykuł swojemu pracodawcy lub swoim pracownikom.

Kluczowe elementy i tak wychodzą w praktyce, dlatego daj sobie i drugiej stronie trochę czasu, aby wprowadzić nowe aspekty w życie firmy, a gwarantuję, że Wasza sytuacja zawodowa zmieni się jedynie na lepsze.

Masz dodatkowe pytania? Zapraszam śmiało DO KONTAKTU!

Podziel się:

Umów się na darmową konsultację.

Zarezerwuj termin i omów z nami potrzeby Twojej marki. Bezpłatnie.
+48 720 845 309
kontakt@4wz.pl
Partner Google Ads
Nasza strona korzysta z ciasteczek (pliki cookie). Dalsze korzystanie ze strony oznacza zgodę na ich użycie.
Polityka prywatności