Projektowanie logo – praktyczne porady
Która firma potrzebuje logo? Odpowiedź nie może zaskoczyć: każda.
Istotności dobrego logo w wizerunku marki nie sposób przeoczyć. Logo jest dla marki tym, czym dla człowieka twarz, imię, nazwisko i podpis jednocześnie. To podstawowy element wizerunku, niezależnie od tego, czy jesteś małym blogiem, czy dużym korpo. Dobre logo “ogniskuje” Twój wizerunek, pozwala Cię zapamiętać – klientom, czytelnikom, odbiorcom – również tym potencjalnym.
Skoro każdy biznes potrzebuje logo, stwarza to ogromną konkurencję o uwagę odbiorcy – na dotarcie ze swoim wizerunkiem mamy czasem ułamki sekund. Jeśli nasz projekt zawodzi w tych krótkich, błyskawicznych chwilach, nasze logo wypada z gry.
Co więc możemy zrobić, by z powodzeniem tworzyć działające logo? Dzisiaj skupimy się na kilku praktycznych poradach.
❓ Projektowanie logo – Kto pyta nie błądzi
Pierwszy etap procesu projektowania logo to zawsze pytania. Dużo pytań. Nie bój się ich zadawać swojemu klientowi – jesteś osobą z zewnątrz i od tego, jak dobrze poznasz jego firmę, jej wartości, oferowaną jakość, grupę docelową czy konkurencję, zależy jakość ostatecznego projektu.
O co należy pytać? Zacznij od uzyskania wstępnych informacji: imię, nazwisko i dane kontaktowe klienta, nazwa firmy, branża, cel i misja firmy, co firma oferuje, ile to kosztuje, jak to sprzedaje, i tak dalej. Naturalnym, kolejnym krokiem będzie wejście o jeden stopień wyżej i zadanie bardziej szczegółowych pytań. Możesz zadać takie pytania jak:
Jaki chcecie uzyskać efekt?
Potencjalne odpowiedzi to np.: proste, minimalistyczne, eleganckie, home-made, rysunkowe, zabawne. W skrócie – czego oczekujecie po nowym projekcie.
Jaki jest cel waszego nowego logo?
W przypadku nowej firmy jest on jasny – kreujemy wizerunek nowej marki. Firmy już istniejące i decydujące się na rebranding mogą mieć różne cele – odmłodzenie wizerunku, impuls do zmian, uniknięcie stagnacji lub zwykłe odświeżenie wizerunku.
Jakie są potencjalne przeszkody?
Być może obecnie istniejące logo ma problem z prawami autorskimi, bo szef firmy nie wykupił odpowiedniej licencji lub nie podpisał umowy o przekazanie majątkowych praw autorskich – a co za tym idzie, nowy projekt nie może w znacznym stopniu nawiązywać do “starego”, by nie narazić się go na plagiat.
Sytuacji jest wiele, lepiej o nie wypytać.
Zbieranie pytań to szalenie istotny proces. Zgromadzone odpowiedzi pozwolą Ci stworzyć świetny brief, który będzie solidnym fundamentem całego projektu.
Postaraj się dobrze zrozumieć klienta i jego potrzeby – niezrozumienie otwiera Cię na masę błędów na każdym kolejnym etapie.
⭕ projektowanie logo – Nie komplikuj
Dobre logo to proste logo. Dlaczego? Odpowiedz sobie na pytanie: co jest łatwiej zapamiętać: trzy kreski, czy cały obraz?
Magia logo odbywa się w podświadomości, a tej łatwiej sprostać nieskomplikowanym tematom. Jak myślisz, dlaczego jesteś stale atakowany reklamami z każdej strony? Jest oczywiste, że większości z nich nie obejrzysz dokładnie – wyłączając sytuacje, że reklamowana usługa lub produkt żywo Cię zainteresuje, bo akurat szukasz przedmiotu czy usługi z reklamy, w większości przypadków przeczytasz krzykliwy slogan, zauważysz z grubsza kolory i ewentualnych bohaterów reklamy oraz… logo.
Stała ekspozycja na reklamy, a co za tym idzie logo i wizerunek marki, tworzy u Ciebie trwałe połączenia. Widząc reklamę banku dziesięć tysięcy razy, widzisz jego logo 10 tysięcy razy – a to tworzy szansę, że myśląc o skorzystaniu z usług bankowych przypomnisz sobie właśnie o ich logo, i zostaniesz klientem. Proste.
Projekt logo – 5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć, zanim zamówisz

Nieskomplikowane logo jest łatwiej zapamiętać, więc lepiej spełnia swoje zadanie i lepiej działa. Oczywiście nie jest to zawsze regułą, a nieco bardziej skomplikowany, ciekawy projekt może mieć swoje miejsce w rzeczywistości – przykładowo, bardziej rozbudowane projekty sprawdzają się często w przypadku restauracji lub firm rzemieślniczych.
Mając to na uwadze, średnio rzecz biorąc najskuteczniejsze są najprostsze rozwiązania. Prostota zapewnia uniwersalność projektu. Minimalistyczny znak łatwiej wstawić na billboard, długopis, elewację budynku czy faviconę strony internetowej. Prosty projekt to lepiej rozpoznawalny projekt, błędem byłoby więc go komplikować.
Jak sprawdzić, czy projekt jest skomplikowany? Możesz wykonać dwa proste ćwiczenia:
- Opisz projekt w jak najmniejszej liczbie słów lub poproś o to kogoś innego.
Jeśli Twój projekt mieści się w maksymalnie dwóch, trzech słowach, zrobiłeś dobrą robotę. Jeśli opis konceptu logo to “dwa złote tulipany oplecione wężem na tle wschodzącego słońca”, być może coś poszło nie tak.
Projektowanie logo – Spójrz, jak robią to najlepsi:

- Szybki szkic projektu.
Weź kartkę, długopis i narysuj logo. Nie musisz być super dokładny, chodzi o to, by przedstawić ogólny szkic. Jeśli zajmuje Ci to dłużej niż kilka sekund, logo jest za bardzo skomplikowane. Teraz obok narysuj słynne łuki z logo McDonald’s albo swoosh marki Nike. Ile ci to zajęło? To kwestia 2-3 sekund. Ich projekty działają.
Czy zaprojektowanie prostego logo jest proste? Na pierwszy rzut oka logika podpowiada nam, że tak, ale nic bardziej mylnego. Każdy może zaprojektować proste logo, ale osiągnięcie rezultatu, który nie jest banalny, doskonale działa i zdaje te 2 testy nie jest takie oczywiste.
Dobre praktyki w pracy grafika
😶 Dosłowność jest zgubna
Jesteś fryzjerem? Cyk, nożyczki w logo. Jesteś fotografem? Pyk, aparat. Jesteś kominiarzem? Komin. I tak dalej. Na rynku jest tego masa. Chcąc, by Twój projekt logo się wyróżniał, naturalne jest to, że nie możesz być jak inni. Logo nie musi oddawać dosłownie, ani nawet wcale Twojej branży, produktu czy usług. Znowu spójrzmy na dużych graczy – czy Apple produkuje jabłka, a Microsoft okna?
Zadaniem logo jest zidentyfikować i wyróżnić. Dosłowność w przekazie logo jest i często bywa zgubna. Jak jej zapobiec? Przydatne narzędzie to tzw. mapa myśli. Rozrysuj podstawowe pojęcia dotyczące firmy klienta i szukaj pokrewnych im pojęć – słownie, znaczeniowo i emocjonalnie. Szukaj połączeń między pojęciami i ciekawych kombinacji.

Przykładowo: tworzysz stronę dla zakładu fryzjerskiego. Z rozmowy z klientem wyniosłeś, że jest to zakład wyróżniający się jakością, o trochę większych cenach, celujący bardziej w klientki, niż klientów. Szukaj połączeń fryzjerstwa z jakością, elementów i cech podobnych emocjonalnie. Możesz też zastosować kontrast – granie odwrotnościami i przeciwnościami może świetnie się sprawdzić.
Konkretne logo to konkretne emocje, tworząc więc projekt musisz więc mieć je na uwadze. Możesz stworzyć mocny projekt lub delikatny, ze spranymi kolorami i obłymi kształtami. Wszystko zależy od tego, co chcesz przekazać. Logo salonu fryzjerskiego nie musi oddawać, że to fryzjer. Spójrz na świat wokół Ciebie, co może równie dobrze oddać ducha salonu. Flora, fauna, kształty, fale, morze, Słońce – wszystko posiada określoną symbolikę. Wykorzystaj inne motywy, w szerszym lub węższym znaczeniu. Tworząc projekt, zbuduj emocjonalną więź projektu z salonem. Wybierz jeden element i wokół niego zbuduj opowieść o marce – przykładowo, użyj symbolu słońca, by stworzyć słoneczny, energiczny i prężny wizerunek salonu – żywe kolory, dużo naturalnego światła. Tak stworzony wizerunek działa.
Motywacja w pracy grafika – jak ją utrzymać?
© Sygnet i logotyp
Nie każde logo potrzebuje sygnetu. Rzadziej spotykany, ale również możliwy, jest również sam sygnet, bez logotypu. Zastanów się, co najlepiej zadziała w przypadku Twojego klienta. Wracając do ćwiczenia z opisaniem logo słowami, logotyp zawsze opiszemy jednym: napis. Logo typograficzne oferuje prostotę i maksimum wyrazu, musi jednak zostać zaprojektowane profesjonalnie oraz z osobowością, a to niełatwa sztuka. Dobre logotypy robią jednak robotę, więc warto je rozważyć.

Sygnet, czyli logo graficzne, wydaje się być zawsze dobrym wyborem, bo tworzymy coś nowego – unikatowy znak graficzny. Tworzenie symbolu firmy jest jak wymyślanie nowej litery – kształty liter A, B czy C są dla nas oczywiste. Symbol też musi taki być.
Jak się zdecydować, na co postawić? Decyzja powinna zależeć od charakteru firmy, klienta, a nawet od planów rozwoju. Firma, która planuje wchodzić na nowe rynki, powinna rozważyć wybór sygnetu, który jest odczytywany tak samo w każdym miejscu na świecie. Logotyp stwarza problem, ponieważ świat nie używa jednego alfabetu – choć ciężko to sobie wyobrazić nam, to nie każdy może być w stanie odczytać nasze logo, ale każdy wie, jak wygląda prostokąt, kółko, kreska, ryba czy słońce.
Content marketing – przykłady dla małych i wielkich firm!
Sygnety bez logotypu:

Logotypy bez sygnetu:

🟢 projektowanie logo – Kolory
Odpowiednia kolorystyka to potężne narzędzie, jednak nawet najlepszy zestaw kolorów nie zadziała, gdy projekt logo jest bez pomysłu. Nie skupiaj się na kolorach od samego początku – zacznij projektowanie w czerni i bieli. Zostawiając dobór kolorów na koniec, nie odciągasz swojej uwagi od projektu – zamiast myśleć, czy lepiej wykorzystać morski zielony, czy granatowy, skupisz się wyłącznie na samym koncepcie.
Dobry projekt logo pozwoli na wykorzystywanie go w wersji jednokolorowej, inaczej nazywanej też monochromatyczną. Prezentując nowe logo klientowi, nie zapomnij o ukazaniu również wersji w jednym kolorze. Logo monochromatyczne świadczy o uniwersalności projektu. Nawet jeśli nowy znak jest pełen kolorów, propozycja w jednym kolorze nierzadko przyda się podczas druku lub jako znak wodny, a pomyślenie o tym przed faktem podkreśli Twój profesjonalizm.
Kolejny aspekt kolorystyki to odpowiedni kontrast kolorów. Niezależnie od tego, czy projekt zakłada wykorzystanie nienasyconych, pastelowych, czy mocno, energetycznych barw o maksymalnej saturacji, zadbaj o to, by logo nie biło po oczach. Przyjęty poziom kontrastu ma ogromny wpływ na końcowy odbiór logo.

❕ projektowanie logo – Podsumowując
Stworzenie dobrego projektu logo to niełatwa sztuka, a prosty znak wcale nie oznacza znaku łatwego do zaprojektowania. Tworząc logo firmowe warto brać pod uwagę wiele czynników – im lepsza analiza, im więcej (dobrych) pytań do klienta, tym mocniej logo punktuje. Później nie należy zapominać o ważnych cechach – nie komplikujmy niepotrzebnie projektów, unikajmy prostej dosłowności, dobierajmy kolory z rozwagą i bawmy się przekazem.