Co charakteryzuje dobrego grafika? Talent, kreatywne myślenie, czy pasja to oczywiste odpowiedzi. Często jednak pomijamy w takim toku rozumowania niesamowicie istotną cechę – świetny grafik to zmotywowany grafik.
Motywacja wpływa na nasz rozwój, popycha pasję do przodu, pozwala kończyć terminy na czas. Często jednak wpadamy w bezdenną studnię terminów i rutyny – ważne, by temu zapobiegać, bo w najgorszym przypadku obudzimy się po kilku latach, wypaleni, z myślami w stylu “co ja właściwie robiłem przez ostatnie lata”.
Bez motywacji nie ma pracy – dlatego dzisiaj przygotowałem dla Ciebie kilka porad o tym, jak utrzymać ją w pracy grafika komputerowego.
🔝 Motywacja w pracy grafika – Nie zapominaj o rozwoju
Rozwój to potężna machina, która napędza nas w pracy. O jego istotności ciężko nie wspomnieć – w końcu ma wpływ na nasze zarobki, prężne działanie firmy czy samozadowolenie z pracy. Nie wolno Ci o nim zapomnieć – zgodnie z popularnym powiedzeniem “kto nie idzie do przodu, ten się cofa”. Stagnacja jest jak beton w betoniarce – jak przestaniesz mielić, zaschnie i po zawodach.
Grafika to jedna z wielu branż, która nieustannie i intensywnie zmienia się, rozwija i ewoluuje. Nowe trendy, nowinki technologiczne czy sprzęt odciskają swoje piętno na świecie designu. Oprócz tego, w społeczeństwie zmienia się postrzeganie grafiki i grafików – dla niektórych grafika staje się bardziej dostępna, inni natomiast lubują się w krytyce każdej zmiany i każdego rebrandingu. Ludzie nie lubią zmian, ale zmiany to jedyna pewna część życia.
Rutyna jest Twoim wrogiem – zwalczaj ją poprzez rozwój swoich umiejętności, swojego biznesu i samego siebie.

⏮ Spójrz na swoje początki
Brakuje Ci motywacji, bo masz wrażenie, że od jakiegoś czasu stoisz w miejscu? Czymś, co może Ci pomóc jest powrót do początków. Cofnij się w czasie o kilka miesięcy lub lat i odkurz swoje starsze projekty. Spójrz na swoje błędy – pewnie już dawno je wyeliminowałaś/eś.
Zobacz, o ile jesteś lepsza/y teraz. Odkurzenie projektów sprzed lat to świetna droga do zwizualizowania sobie tego, jak bardzo rozwijasz się jako grafik. Chwilowy odpływ weny i motywacji zmieni się w nostalgię i motywację do dalszego rozwoju!
Dobre praktyki w pracy grafika
📙 Nie przestawaj się uczyć
Nauka nie kończy się na oficjalnej edukacji rodem zza szkolnej ławki czy audytorium uniwersytetu. Jeśli kojarzy Ci się ona dalej z tym okresem i nie są to dobre wspomnienia, bo nie byłeś dobrym uczniem/studentem, a wiedza nie przychodziła Ci łatwo, mam dla Ciebie jedną, pocieszającą myśl – teraz możesz uczyć się tylko i wyłącznie tego, co chcesz i tego, co kochasz robić.
Lata czytania wierszy czy szukania “x” w zadaniu są dawno za Tobą. Uznanie po zakończeniu tradycyjnej edukacji, że teraz to już wiesz wszystko i wystarczy Ci to, by pracować do emerytury i możesz odpuścić naukę, jest błędne. To właśnie po “oficjalnej” ścieżce nauki czeka Cię najwięcej pracy – teraz możesz uczyć się tego, co tylko chcesz. Wykorzystaj to i zbuduj w swojej głowie połączenie, że nauka nie jest już uciążliwym wkuwaniem rodem z liceum, i nie przestawaj się uczyć. Ucz się nowych metod, nowych sposobów, przeglądaj trendy, poznawaj fundamenty.
Rozszerzaj swoją wiedzę – jeśli widzisz coś, co chciałbyś robić, a nie wiesz jak – naucz się. Marzysz, by tworzyć genialne logotypy? Ucz się, czytaj, próbuj. Jara Cię animacja? Zacznij kursy! Podziwiasz piękne landing page? Jest tysiąc sposobów, by je wykonać. Poznaj chociaż pięć, i już jesteś do przodu.

🆕 Poznawaj nowe
Jeśli jesteś specjalistą w jednej, wąskiej odnodze grafiki i czujesz, że dobiłeś do ściany, warto poznać jakiś nowy rodzaj projektowania. Wąskie gardło to złe podejście.
Tworząc projekty często nie realizujesz ich sam, a wspierasz się pracą innych grafików, lub tworzysz projekt w zespole. Poznanie innych obszarów grafiki pozwoli Ci lepiej zrozumieć wymagania i specyfikacje projektów kolegów i koleżanek z branży. Kolejną korzyścią będzie czas i komunikacja – wytłumaczenie, czego potrzebujesz będzie bardziej efektywne i zajmie Ci mniej czasu.
Graficzna wiedza jest w pewnym stopniu uniwersalna – wiedza o kolorach, kompozycji czy fontach jest konieczna w prawie każdej dziedzinie grafiki. Nie masz być ekspertem we wszystkim, bo jako człowiek od wszystkiego będziesz ekspertem w niczym. Skup się na jednej dziedzinie, w której jesteś najlepszy, ale przynajmniej powierzchownie poznawaj kolejne.
Poznawanie nowych obszarów otwiera Ci też drogę do kolejnych zleceń. Przykładowo: jesteś grafikiem 3D – naucz się podstaw web designu, grafika 3D ma również swoje zastosowanie na portalach internetowych. Może wpadną Ci zlecenia na tego typu projekty, których wcześniej byś nie był w stanie zrealizować?
Zajmujesz się projektowaniem stron? Poczytaj o social media – może warto byłoby je dorzucić do swojej oferty, by oferować bardziej kompleksową obsługę klienta. Jeśli przychodzi do Ciebie klient ze świeżą firmą czy startupem, będzie potrzebował wszystkiego. Brandingu, strony, portali social media, wizytówek i tak dalej – oferując tylko jedną z tych rzeczy potencjalnie tracisz na pozostałych.
Projektowanie logo firmy – praktyczne porady
💻 Odejdź od komputera
Zbyt długie przebywanie przed ekranem monitora nie jest dobre dla zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego – ale tego chyba żadnemu grafikowi mówić się muszę. Przerwy od komputera mają zbawienną zdolność resetowania naszej percepcji.
Czasem nawet 15 minut odpoczynku lub godzinny spacer pozwoli nabrać nowej perspektywy, spojrzeć na projekt z innej strony lub wykluczyć niektóre opcje.
📓 Szkicownik > komputer
Nie polegaj wyłącznie na cyfrowych narzędziach – komputer nie jest jedynym narzędziem potrzebnym projektantowi. Doceń obcowanie z kartką i ołówkiem, szczególnie na etapie map myśli i tworzenia koncepcyjnych szkiców projektu.
Wyłączenie na moment komputera z Twojego procesu kreatywnego otwiera Cię na inne bodźce. Zyskujesz innego rodzaju swobodę wizualizowania i przedstawiania swoich pomysłów. Rysowanie/szkicowanie to proces mniej wymagający, a mniejsza bariera na tym etapie ma znaczący wpływ na kształt projektu.
Dobrym pomysłem jest założenie sobie szkicownika. Jeśli chcesz, możesz nosić go przy sobie i szkicować w podróży, lub czekając na autobus. Żywe otoczenie bywa bardziej inspirujące niż róg pokoju lub biuro. Dzięki temu otwierasz się na nowe pomysły. Pamiętaj jedynie, by na etapie szkicownika zachowywać maksymalną otwartość i nie ograniczać się – szkicuj nawet te pomysły, które na pierwszy rzut oka są nietrafione. Czasem z nietrafionego pomysłu powstaną 3 trafione!


🙆🏻♀️ Zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch. Nie musisz być okazem zdrowia, ale aktywność fizyczna pozwoli Ci zresetować się psychicznie. Oderwij się od projektowania i pozwól organizmowi się psychicznie zresetować. Sport to też endorfiny – szczęśliwszy możesz stworzyć lepsze projekty. Zadbaj o zdrowie i kondycję fizyczną, a zauważysz poprawę w kondycji psychicznej, a co za tym idzie, wzrośnie Twoja motywacja do pracy.
Na zdrowie ma również wpływ to, ile pracujemy. Nie przepracowuj się, bo to droga donikąd – szybko zauważysz, że na dłuższą metę wady pracowania ponad stan przekraczają zalety. Nie należy pracować sporo, tylko mądrze. Kluczem jest zatem dobra organizacja pracy – zadbaj o swój grafik i wyznacz sobie jasne godziny pracy oraz czas na przerwy.
Twój mózg Ci podziękuje, bo nie będziesz czuł się cały czas jakbyś był/a w pracy. Zyskasz umiejętność resetu i godziny przeznaczone na odpoczynek lub inne zajęcia. Rozsądne godziny pracy oznaczają również rezygnację ze złodziei czasu – postaraj się ograniczyć zbędne social media czy scrollowanie Reddita podczas tworzenia, zostaw to na czas wolny lub w ogóle z tego zrezygnuj.

👦🏻 Stwórz coś dla siebie
Od czasu do czasu stwórz projekt tylko dla siebie. Jako projektanci potrzebujemy czasem kreatywnych doznań innych niż te z briefów klienta. Projekt realizowany komercyjnie, na zlecenie, ma aspekty kreatywne i aspekty finansowe. Czasem musimy poświęcić jedno dla drugiego. Tworząc projekt dla siebie, miej na uwadze wyłącznie kreatywność. Jeśli grafika jest Twoją pasją, przypomnisz sobie dawne chwile, gdy napędzały Cię wyłącznie chęć tworzenia i kotłująca się kreatywność.
Co możesz zaprojektować? Odpowiedź nasuwa się sama – to, co daje Ci radość. Być może na co dzień montujesz głównie filmy do kampanii reklamowych, ale jesteś fanem muzyki? Możesz zaprojektować sobie okładkę albumu lub pobawić się montażem i stworzyć teledysk. Zwykle zajmujesz się social media? Zaprojektuj logo!
😃 Bądź zadowolony z własnych projektów
Ciesz się własnymi projektami i tym, jaki jesteś dobry w tym, co robisz. Graficy, jak wszyscy, cierpią czasami na tzw. klątwę wiedzy. Nie zdajemy sobie sprawy, ile wiemy i umiemy. Nie ignoruj swojej wartości i nie pomijaj swoich zasług. Zdaj sobie sprawę, ile wiedzy i umiejętności potrzebujesz, by prowadzić wartościowe projekty dla klientów.
Wysoka, ale oczywiście będąca pod kontrolą samoocena pozwoli Ci działać z większą śmiałością – zarobisz więcej, bo z pewnością siebie zaoferujesz większą stawkę i będziesz odczuwał satysfakcję z wykonanej pracy – a co za tym idzie, będziesz bardziej zmotywowany.

🗨 motywacja w pracy grafika – Zadbaj o komunikację
Komunikacja jest wyzwaniem dla każdego początkującego projektanta. Umiejętność i sposób przekazania swojego pomysłu oraz obronienie go są równie istotne jak graficzna wiedza. Niestety, często uczy się tylko tego drugiego, a komunikacja zostaje pomijana, bo jakoś to będzie. W końcu dobry grafik się obroni, czyż nie? Niekoniecznie.
Nie ma chyba nic bardziej demotywującego dla początkującego grafika od pozornie bezsensownych, nieuzasadnionych i niepotrzebnych poprawek od szefa czy klienta. Sztuka polega na tym, by umieć obronić swoje zdanie w sytuacji, gdy zostaje podważone, a Ty uważasz, że masz rację.
Odpowiednia, merytoryczna i poparta wiedzą argumentacja ma często spore szanse powodzenia, i zamiast wprowadzać bezmyślnie poprawki, by uciszyć drugą stronę, będziesz prowadzić ten proces rozsądniej, z korzyścią dla obu stron, bo bez wyłączania Twojej wiedzy.
🟪 motywacja w pracy grafika – Myśl poza schematami
Mózg lubi schematy, bo są wygodne. Im częściej coś robimy, tym bardziej podświadome stają się wykonywane krok po kroku czynności – i zanim się obejrzymy, popadamy w rutynę, a to naraża naszą kreatywność.
Kreatywne myślenie to jednak nie tylko wrodzony talent, ale też umiejętność – można je wypracować i rozwijać. Staraj się uczyć nieszablonowego myślenia – za każdym razem, gdy chcesz coś zrobić “po staremu”, wymyśl na to nowy sposób. Stale staraj się wychodzić poza utarte schematy i szukaj nowych dróg.
👐🏻 motywacja w pracy grafika – Naucz się języka klientów
Poznaj swoich klientów i znajdź płaszczyznę porozumienia z nimi. Informacja zwrotna przekazywana przez klienta jest cenna, jednak na nic się nie zda, jeśli umiejętnie nie odsiejesz clue poprawek od reszty. Klienci przekazują Ci swoją opinię na temat przekazanego im podglądu projektu. Opinia ta może być ubarwiona w krytykę lub inne słowa, które Ty odbierzesz jako potężną dawkę demotywacji.
Musisz jednak brać pod uwagę istotny fakt – klient operuje językiem, jaki zna. W większości nie napisze Ci profesjonalnego feedbacku, tylko będzie operował znanym sobie językiem. Poszukiwanie złotego środka w opinii klientów oraz znalezienie wspólnego języka to jedno z większych wyzwań, przed jakim stoją projektanci w swojej pracy. Pamiętaj, że klient zazwyczaj chce dobrze, tylko ewentualnie używa złych słów, nie obrażaj się i miej na uwadze, że każdy napotkany problem można rozwiązać.
📌 motywacja w pracy grafika – Czasem wystarczy deadline
Ciężko o motywację, gdy robimy wyłącznie projekty do szuflady, lub sami dla siebie. Najlepszy bodziec to klient. Nic tak Cię nie napędzi jak wyznaczony termin realizacji projektu, za który wiesz, że Ci płacą.
Miej poczucie własnej wartości, że Twoja wiedza graficzna przynosi Ci wymierne, finansowe korzyści. To odróżnia Cię od tych projektujących do szuflady i pozwala nazywać się grafikiem. To pocieszająca myśl!
Projekt logo – 5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć, zanim zamówisz

✅ motywacja w pracy grafika – Podsumowanie
Każdemu czasem brakuje motywacji. Nie należy się jednak poddawać. Grafika, oprócz wiedzy projektowej, wymaga również odpowiedniego podejścia do ludzi, a ci często mogą okazać się skutecznym demotywatorem. Rozwijaj się nie tylko jako grafik, ale też człowiek, i naucz się rozmawiać z tymi, którzy o grafice nie mają bladego pojęcia. Dbaj o siebie i ucz się motywacji, a ta przyjdzie wraz z rozwojem i klientami. Powodzenia!