fbpx

Jakie social media wybrać?

Coraz więcej firm pojawia się w internecie, ale jakie social media wybrać?

Niektóre robią to fenomenalnie, inne wręcz przeciwnie.

Pytanie z tytułu naszego wpisu jest pierwszym zadawanym sobie przez właścicieli firm, które chcą zaistnieć w internecie. Często również posiadając profile firmowe zastanawiamy się czy dobrze wybraliśmy? Skoro prowadzone dotychczas konta nie idą zbyt świetnie, nie przynoszą zamierzonych efektów to czy należy sięgnąć po inne rozwiązanie? Może to wszystko zwyczajnie nie działa? 

Na samym początku jeśli stoisz przed wyborem kont social mediów, bądź prowadzisz takie, które nie spełniają Twoich oczekiwań to powinieneś odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

1 – PO CO MI KONTO W SOCIAL MEDIACH?

No właśnie – czemu w ogóle chcesz żeby Twoja firma zaistniała w internecie? Czy jesteś nowym, startującym biznesem, którego model pozyskiwania klientów ma oprzeć się właśnie na portalach społecznościowych? A może prowadzisz firmę od lat i do tej pory po prostu nie udzielałeś się w internecie? 

Pierwszym krokiem do dobrego wyboru social mediów jest odpowiedź na pytanie – po co właściwie mamy to robić? Czy warto wydawać pieniądze na jednorazowy kaprys? 

Celów może być oczywiście kilka : sprzedaż, zwiększenie świadomości marki, poprawienie rozpoznawalności, chęć stworzenia osobistego grona fanów identyfikujących się z danym produktem, podzielenie się ze światem nowym pomysłem opracowanym w firmie, poprawienie wizerunku, rozszerzenie kanału sprzedaży itp. Jakikolwiek by on nie był – musisz go mieć. Bez tego nie pójdziemy dalej.

2 – JAK SZYBKO CHCĘ MIEĆ EFEKTY?

Kiedy wiemy już dokąd zmierzamy, musimy sprecyzować sobie jak szybko chcemy tam dotrzeć. Czy zależy ci na sprzedaży sezonowego produktu wśród posiadanego już grona fanów czy chcesz powoli budować swoją pozycję w świadomości internetowych odbiorców? 

Musisz zdawać sobie sprawę z czasu i miejsca, w którym się obecnie znajdujemy. Social media oraz cały internet przestały być miejscem, gdzie każdy pomysł jest nowy i innowacyjny. Dziś są to świetnie działające mechanizmy reklamowe zrzeszające miliardy użytkowników, gdzie ciężko jest wejść i od zera narobić szumu. Efekty na już możesz mieć tylko w dwóch przypadkach : gdy masz bardzo dużo szczęścia albo zwyczajnie dużo pieniędzy. Jeśli jednak brakuje Ci tego i tego – nastaw się na powolne budowanie swojej marki i nie oczekuj cudów. 

Nie wierz w zapewnienia ekspertów z OLX, którzy za 200 zł brutto miesięcznie obiecują ci prowadzenie Twoich social mediów i obiecują milionowe wyświetlenia w parę miesięcy. Nawet przy ogromnych budżetach stworzenie tak zwanego viralu jest złotym strzałem. Każda kampania czy to reklamowa czy zasięgowa budowana jest na jak najlepsze efekty i często to jedynie łut szczęścia decyduje o tym komu uda się ta trudna sztuka. 

3 – ILE KONT POTRZEBUJĘ?

Jeśli mamy już dwie poprzednie informacje to możemy wreszcie określić to ile faktycznie kont należy założyć. Nie szalej – myślisz, że ogromna ilość kont przyniesie Ci szybszą sławę? Niestety nie działa to w ten sposób. Jeśli Twoje zasoby są ograniczone to tworzenie unikalnych treści na dużą liczbę kont na raz po prostu przerośnie twoje możliwości.

Nawet przy dużych budżetach często sugerujemy naszym klientom skupienie się na jednym, dwóch lub maksymalnie trzech portalach i tworzenie ich z głową. Gwarantuję Ci, że unikalne, ciekawe i angażujące treści zrobione w dobry sposób na jednym medium przyniosą lepszy efekt niż wrzucanie byle czego na 3 konta.

Jeśli wiemy już to wszystko – możemy finalnie przyjrzeć się temu czym charakteryzują się poszczególne portale społecznościowe. 

Facebook

Facebook zdominował rynek marketingu i jest jednym z najlepszych narzędzi do pozyskiwania klientów. Co go wyróżnia? Możliwości! Mamy do dyspozycji przede wszystkim targetowanie odbiorców. Możemy ustawić dokładnie gdzie, komu i w jakim wieku będę wyświetlać się nasze posty, a to dopiero wierzchołek góry lodowej możliwości oferowanych nam przez to medium.

Łatwy sposób płatności to również klucz do sukcesu Facebooka. Nie jest to już żadną tajemnicą, że na Facebookowe kampanie wydaje się często tyle samo co na reklamy telewizyjne. Jednak ogromną przewagą internetowego portalu będzie mnogość dostępnych narzędzi przeznaczonych do analizy naszego odbiorcy. Wyświetlając reklamę na Facebooku dokładnie wiemy kto jest naszym odbiorcą i jakie zachowania prezentują nasi pozyskani oraz niedoszli klienci. 

Możemy tu publikować zdjęcia oraz filmy naszych produktów. Opisy postów tworzyć w kilku językach na raz, odpowiadać na pytania klientów i tworzyć dla nich ankiety. Ostatnio popularne jest również prowadzenie transmisji na żywo z wydarzeń, a i 10 akapitów tekstu nie odda bogactwa rozwiązań, które są nam dostarczane przez Facebooka.

YouTube

Król wideo we własnej osobie. Jego jedyną dużą konkurencją jest na ten moment Vimeo, które również często wykorzystywane jest przy promocji produktów lub firm, ale to czym YouTube wygrywa to starcie to przede wszystkim liczba użytkowników.

Często będziemy w stanie stworzyć większą więź z klientem dzięki kanałowi na YouTube, niż w innych social mediach, pomimo tego, że portal ten jest nadal przez wielu uważany za sam serwis ze śmiesznymi filmikami kotów już dawno wyszedł on z ery amatorskiego portalu wideo. 

Google ciągle stara się ułatwić użytkownikom YouTube kontakt ze sobą. Komentarze to często miejsca wielu interesujących dyskusji, a emocjonujące spoty i reklamy stały się kluczem w marketingu wielu ogromnych firm. YouTube to już nie tylko śmieszne koty, ale potężne narzędzie w budowaniu marki. Dodatkowo ciągle wprowadzane nowości jak choćby karta aktywności, która działa w podobny sposób do Facebookowej tablicy pozwala na jeszcze lepszą interakcję z użytkownikami.

YouTube to medium wymagające chyba największych umiejętności pod względem samej techniki tworzenia materiałów, a przynajmniej taka opinia panuje wśród osób chcących zaistnieć w sieci i nie do końca jest to prawda. Jak w każdym medium najważniejszy będzie pomysł i odpowiednie jego zaplanowanie. Pół amatorskie wykonanie może często spotkać się tu z lepszym przyjęciem niż wysokobudżetowe produkcje i to właśnie to sprawia, że YouTube jest tak wyjątkowym medium.

Instagram

Kolejny moloch w świecie social mediów. Choć jest jednym z największych tego typu portali i wygryzł naprawdę sporą konkurencję nadal jest przez firmy traktowany po macoszemu. Wielokrotnie spotykamy się z opiniami, że na Instagramie króluje golizna i znowu jest to tylko po części prawda. Króluje tu ona w takim samym stopniu jak na Facebooku czy YouTube. Jeśli ktoś jej nie przegląda – nigdy na nią najprawdopodobniej nie trafi.

Przez swoją formę Instagram to medium pozwalające na głęboką interakcję z użytkownikami i to właśnie do tego jest on najczęściej wykorzystywany. Kampanie zasięgowe nie znajdą tu racji bytu, a kampanie sprzedażowe możliwe są tylko przy dużym gronie odbiorców. To właśnie otwartość na nową formę i wszelką kreatywność sprawia, że Instagram, choć często niedoceniany, jest jednym z naszym zdaniem najlepszych social mediów dla firm, które nigdy żadnych nie prowadziły.

LinkedIn, Pinterest, Tumblr, WeHeartIt, a może Wykop?

Jest jeszcze wiele social mediów, na które nie starczy nam tu dziś miejsca i czasu. Każde z nich będzie odpowiadało indywidualnej potrzebie konkretnej kampanii oraz firmy, którą ona reprezentuje. Może bowiem okazać się, że profesjonalny LinkedIn będzie dla Twojego biznesu najlepszym wyjściem. Jeśli dodajesz dużo zdjęć i masz pomysł to może odnajdziesz się na Pinterest, Tumblr lub WeHeartIt? Wiesz, że Wykop to również portal społecznościowy? Wiesz że poza nim istnieje również Reddit i inne tego typu rozwiązania? Jeśli szukasz bardzo młodej widowni to może TikTok będzie strzałem w dziesiątkę? 

Nie da się dokładnie i wyczerpująco opisać każdego rozwiązania w jednym artykule. Jeśli postanowimy zrobić o każdym osobny artykuł to właśnie w tym miejscu pojawi się o tym informacja!

Opisaliśmy 3 naszym zdaniem najważniejsze portale, które dominują obecnie rynek i na które najczęściej decydują się nasi klienci. Jak jednak widzisz – rynek jest ogromny, a nasza kreatywność jeszcze większa. Jeśli więc chciałbyś wybrać swoje social media wspólnie śmiało napisz do nas

Sprawdź również naszą ofertę przygotowaną na social media!

About the Author /

Pomagam ludziom odnaleźć motywację, a firmom zaistnieć w sieci.

Post a Comment